Prawie prawdziwa.
Karzeł, który nie uważa się za karła, i król, który nie chce być królem. Erotyczne rozpasanie Luwru i bogobojność Wawelu. Zniewieściali francuscy arystokraci i ceniący twardą siłę Sarmaci. Krwawa Noc Świętego Bartłomieja, groteskowe kulisy pierwszej wolnej elekcji i kuriozalna obyczajowość renesansu.
W jaki sposób francuski lekkoduch i fetyszysta damskich strojów Henryk Walezy trafił na tron Rzeczypospolitej, a wyszydzany przez całe życie karzeł polskiego pochodzenia Jan Krasowski stał się szarą eminencją pierwszej wolnej elekcji?
Polska korona to ostatnie, czego życzy sobie wydelikacony książę andegaweński Henri de Valois, tyle że zaszedł za skórę niewłaściwej osobie. Jan Krasowski, zresztą postać historyczna, kilka miesięcy wcześniej był erotyczną zabawką na dworze Katarzyny Medycejskiej. Wykorzystując bystrość umysłu i dawne koneksje, uknuje on intrygę, która pozwoli mu jednocześnie zemścić się na znienawidzonym Henryku oraz na ojczyźnie, która sprzedała go w niewolę. Wystarczy, że doprowadzi do największego politycznego przekrętu XVI wieku.
Król, który uciekł to napisana współczesnym językiem komedia historyczna. Jędrzej Napiecek odczarowuje i wyśmiewa narodowe mity – polskie, francuskie. Bez wyjątku i taryfy ulgowej.
Debiutancka powieść Jędrzeja Napiecka „Król, który uciekł” rozgrywa się w latach 70. XVI wieku, ale brzmi zdumiewająco współcześnie. Jej bohater, karzeł Jan Krasowski, jest postacią historyczną, ale czy to rzeczywiście jego misterny plan zadecydował o tym, że to Henryk Walezy został pierwszym polskim królem elekcyjnym? – nie wszyscy historycy potwierdzą, ale czytelnicy będą zachwyceni. Zwłaszcza że z takimi scenami erotycznymi rozgrywającymi się na wawelskim dworze jeszcze się nie zetknęli, a dowcip karła ze szlacheckim herbem zadowoli najwybredniejszy gust.
prof. Tadeusz Lubelski
O AUTORZE:
Jędrzej Napiecek – scenarzysta filmowy, teatralny i gier komputerowych. Opublikował kilkadziesiąt artykułów i esejów w prasie ogólnopolskiej, pisał scenariusze telewizyjne, m.in. do komediowej serii "Drunk History". Finalista kilkunastu konkursów literackich i scenariuszowych. Autor dwóch dramatów wystawianych w teatrze: „Onanizm” oraz „Another day in the west”. Założyciel niezależnego studia ACT ZERO, które realizuje gry z nurtu indie oraz „serious games”.