Opony o prawidłowych parametrach mają ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu podróży. To bowiem jedyny element pojazdu, który bezpośrednio styka się z nawierzchnią i odpowiada m.in. za przyczepność, sterowność, drogę hamowania. Dlatego tak ważne jest, by regularnie kontrolować stan opon i wymieniać je na nowe, jeśli zajdzie taka potrzeba. Specjaliści z serwisów samochodowych Norauto podpowiadają, kiedy opony nadają się do wymiany.
Zużycie bieżnika – uważaj na łyse opony
Nowe opony mają bieżnik o głębokości 8-9 mm. Jednak w czasie jazdy, w wyniku tarcia ogumienia o powierzchnię drogi bieżnik ściera się. Opony z płytkim bieżnikiem (tzw. łyse) tracą przyczepność – zwłaszcza na mokrej nawierzchni (nie odprowadzają bowiem wody spod kół).
Opony posiadają wskaźnik zużycia bieżnika – to linia łącząca kostki bieżnika od zewnątrz do wewnątrz. Kiedy powierzchnia gumy zrównuje się ze wskaźnikiem, należy bezwzględnie wymienić opony na nowe.
Pamiętaj – minimalna głębokość bieżnika określona przepisami to 1,6 mm. Jednak poziom bezpieczeństwa wyraźnie spada już przy 4 mm. Nie warto więc czekać z wymianą do ostatniej chwili.
Starzenie się gumy – wiek ma znaczenie
Odpowiednio przechowywana i konserwowana opona powinna posłużyć przez maksymalnie 10 lat. Dłuższe jej użytkowanie może być niebezpieczne – z wiekiem guma staje się coraz twardsza, przez co zmniejsza się jej przyczepność do nawierzchni.
Zdarza się jednak, że również młodsze opony zaczynają wykazywać oznaki starzenia się – pojawiają się na nich pęknięcia, deformacje itp. Jest to najczęściej wynikiem bardzo intensywnej eksploatacji lub niewłaściwego sezonowania (w zbyt wysokiej temperaturze, w pobliżu środków chemicznych itd.).
Nie wiesz, ile lat mają opony w Twoim samochodzie? Możesz sprawdzić to dzięki numerowi DOT, znajdującemu się na boku opony. Termin produkcji jest oznaczony za pomocą 3 lub 4 ostatnich cyfr – informują o numerze tygodnia w danym roku (3-cyfrowy numer DOT sygnalizuje, że opony zostały wyprodukowane przed 2000 rokiem).
Uszkodzenia mechaniczne – pęknięcia, przebicia, rozcięcia
W czasie eksploatacji samochodu może dojść do uszkodzenia opony – np. w wyniku najechania na ciało obce (odłamki szkła, gwóźdź) lub na dziurę w nawierzchni czy też z powodu uderzenia w przeszkodę (krawężnik itp.). To, czy konieczna będzie wymiana opony, zależy przede wszystkim od rodzaju usterki. W niektórych przypadkach możliwe jest naprawienie opony – pod warunkiem, że nie doszło do uszkodzenia opasania czy rantu oraz jeśli uszkodzenie bieżnika nie jest zbyt rozległe. Zawsze jednak należy skonsultować to z profesjonalnym mechanikiem.
Pamiętaj! Bezpieczeństwo podróży jest bezcenne, dlatego nie odkładaj wymiany opon, gdy zauważysz choć jeden z powyższych sygnałów. Jazda na starych, zużytych lub uszkodzonych oponach znacznie zwiększa bowiem ryzyko wypadku.