Okazuje się też, że osoby z wyższym poziomem inteligencji emocjonalnej odnoszą większe sukcesy niż te z wysokim ilorazem IQ. Czy należysz do grupy osób, które wysoko rozwinięty poziom EI ( emotional intelligence)?
Profesorowie psychologii Jose M. Mestre i Kimberly A. Barchard opracowali listę czterech cech, właściwych dla osób, które wyróżniają się wysokim poziomem EI.
1.Myślenie o reakcjach
Osoby o wysokim poziomie EI myślą o reakcjach, jakie może wywołać ich zachowanie czy słowa. Umiejętnie dyskutują, starają się unikać kłótni, w których same mogą zostać obrażone, lub one wykażą brak szacunku dla rozmówcy.
Osoby, którym brakuje inteligencji emocjonalnej, rzadko mają tendencję do racjonalnego myślenia w podobnych sytuacjach. Z reguły też nie biorą pod uwagę potencjalnych zysków i strat, które mogą wynikać z ich zachowania.
Tymczasem osoby, które są mniej zdolne do regulowania swoich negatywnych uczuć, są również bardziej narażone na trudności w funkcjonowaniu społecznym, co może zaostrzać stany depresyjne.
2.Traktowanie trudnych sytuacji jako wyzwań
Jeśli potrafisz rozpoznać w sobie negatywne emocje i postrzegać trudne sytuacje jako wyzwanie, to może oznaczać wysoki poziom EI.
W sytuacji zagrożenia, w obliczu kryzysu, obawy utraty pracy itp., osoby z niskim poziomem EI są skłonne do wyolbrzymiania problemu, wchodzenie w spiralę leku, życie w poczuciu beznadziei i w stanie ciągłego zamartwiania się. Osoby z wysoką EI nie są pozbawione lęku, ale zamiast się nakręcać, szukają sensownego wyjścia z sytuacji, nie dopuszczając do tego, by lęk nimi zawładnął.
Osoby o wysokiej inteligencji emocjonalnej nie poddają się w obliczu trudności.
3. Umiejętność modyfikowania emocji
Oczywiście są sytuacje, w których trudno nie poddać się emocjom. Jednak osoby o wysokiej EI potrafią przejąć nad nimi kontrolę.
Tak jak w opisywanym powyżej przypadku lęku w obliczu niepewności zawodowej, można się lękowi poddać, lub skupić się na tym, by lęk nas motywował. Umiarkowanie niski poziom lęku może poprawić wydajność poznawczą, zwiększając koncentrację i motywację do stawienia czoła trudnej sytuacji, bardzo niski poziom lęku nie pomaga w motywowaniu, a zbyt wysoki poziom lęku utrudnia skupienie się z powodu ciągłego zmartwienia.
Osoby z wysoką EI potrafią zapanować nad swoim poziomem lęku, tak aby doprowadzić go do poziomu, kiedy jest pomocny w rozwiązywaniu życiowych problemów.
Osoby inteligentne emocjonalnie umieją regulować swoje emocje. Z tego powodu wykazano, że odpowiednio wysoki poziom EI wiąże się z niższym poziomem lęku.
4. Umiejętność wczucia się w sytuację drugiego człowieka
Jeśli to potrafisz, jest to kolejny znak, że masz wysoki poziom inteligencji emocjonalnej. Jest to szczególnie ważne tam, gdzie pracownicy muszą zarządzać swoimi emocjami i emocjami klientów zgodnie ze standardami firmy. Ta umiejętność w znaczny sposób ułatwia komunikację oraz zrozumienie potrzeb drugiego człowieka.
źródło https://theconversation.com/cuatro-signos-de-que-tiene-una-inteligencia-emocional-alta-119956