Niezależnie od mody na polityczną poprawność, osoby z nadwagą walczą ze stygmatem lenistwa. Otyłość jest kojarzona z mniejszymi zdolnościami, żarłocznością i niezdyscyplinowaniem. Psycholodzy z Rice University, podjęli się zadania ustalenia czy tego rodzaju przekonania powstają w wyniku porównań wymiarów własnego ciała do sylwetek modelek z okładek magazynów mody.
Popularny pogląd głosi, iż w amerykańskiej kulturze kobiety zmuszane są do porównań własnego wyglądu z wygórowanym ideałem piękna promowanym w mediach. Profesor Michelle Hebl wraz zespołem, przewidywała więc, że mechanizm skupiania się na swoim wyglądzie będzie miał odmienne skutki dla osób z różnych kręgów kulturowych. Afroamerykanie, na przykład, nie mając tak ścisłych norm na temat idealnego ciężaru ciała, nie powinni reagować obniżeniem poczucia własnej wartości na tego rodzaju porównania.
Tę hipotezę sprawdzono w eksperymencie, w którym 176 mężczyzn i 224 kobiety różnych ras, pod pozorem badań marketingowych, przez godzinę testowało jednoczęściowy kostium kąpielowy (warunek nasilający porównania ciała do standardów) lub sweter (warunek kontrolny). Zadaniem badanych było ocenić noszoną odzież na kilkunastu skalach marketingowych, przeglądając się w lustrze i skupiając się na odczuciach płynących z ciała. Podczas etapu testowania odzieży nie towarzyszyła im żadna osoba, a wszystkie instrukcje otrzymywali przez nagranie dźwiękowe. Ostatnim zadaniem badanych było wypełnienie standardowego testu zdolności matematycznych.
Z obliczeń naukowców wynika, iż niezależnie od wagi, płci i rasy badanych, testujący strój kąpielowy wypadali istotnie gorzej w teście matematycznym od osób testujących sweter. – Wyniki naszego eksperymentu sugerują, że informacje płynące z ciała, takie jak zadowolenie lub niezadowolenie z jego wyglądu, mogę zmieniać nasze funkcjonowanie intelektualne – tłumaczy profesor Hebl.
Hebl, M., King, E., & Lin, J. (2004). The swimsuit becomes us all: Ethnicity, gender, and vulnerability to self-objectification. Personality and Social Psychology Bulletin.