Partner: Logo KobietaXL.pl

Zanim zaczniecie czytać koniecznie zróbcie sobie test!

 

Zaskoczeni? To czego doświadczyła część z Was nazywane jest w psychologii „ślepotą z braku uwagi” (ang. inattentional blindness). Spośród 192 osób, które wzięły udział w eksperymencie Daniela Simonsa i Christophera Chabrisa aż 46% nie zauważyło przechadzającego się między podającymi goryla. Co ważne autorzy udowodnili, że „ślepota z nieuwagi” zależy od trudności aktualnie wykonywanego zadania. Jak łatwo się domyślić im trudniejsze zadanie wykonywali uczestnicy, tym częściej goryl umykał ich uwadze. Co ciekawe badacze wykazali także, że szybciej zauważamy niecodzienne zjawiska wtedy kiedy są podobne do czynności, na których jesteśmy aktualnie skupieni.

Rok wcześniej Daniel Simmons i Daniel Levin przeprowadzili jeszcze bardziej niecodzienny test ludzkiej ślepoty – w trakcie rozmowy z nieznajomym podmieniali rozmówcę – ponownie około połowa badanych (skupionych na tłumaczeniu drogi) nie zauważyła zmiany.

 

Rok wcześniej Daniel Simmons i Daniel Levin przeprowadzili jeszcze bardziej niecodzienny test ludzkiej ślepoty – w trakcie rozmowy z nieznajomym podmieniali rozmówcę – ponownie około połowa badanych (skupionych na tłumaczeniu drogi) nie zauważyła zmiany.

 

Badania tej dwójki były sprytną demonstracją mechanizmu procesów uwagowych, który w latach 70-tych opisał Ulric Neisser. Badania przeprowadzone przez niego i jego współpracowników wykazały, że uwaga jest aktywnym systemem decydującym, które z bodźców są dla nas ważne. To oznacza, że obiekty znajdujące się poza nią, mogą zostać pominięte. Oczywiście w większości przypadków to my decydujemy gdzie skierować uwagę. Jednak jeśli tak jak w naszym teście, skoncentrujemy ją tylko na jednym zadaniu, może nas coś ominąć.

Badania Daniela Simonsa dowodzą, że świadoma percepcja zawsze wymaga uwagi. Oznacza to, że aby coś zobaczyć musimy angażować procesy uwagowe, w przeciwnym wypadku możemy przegapić wiele niecodziennych wydarzeń.

Co ciekawe, wyniki badań psychologów udało się też wykorzystać w bardzo szczytnym celu – poniżej znajduje się reklama społeczna obrazująca „ślepotę z braku uwagi”.

Więcej informacji:
Simons, D. J., & Chabris, C. F. (1999). Gorillas in our midst: Sustained inattentional blindness for dynamic events. Perception, 28, 1059-1074 oraz pod adresem http://www.theinvisiblegorilla.com/
 
 

 

ZapiszZapiszZapiszZapisz

Tagi:

psychologia ,  spostrzegawczość ,  test ,  badania , 

Kliknij, aby zamknąć artykuł i wrócić do strony głównej.

Polecane artykuły:

Podobne artykuły:

Powrót