W ostatnim czasie na rynku pojawiło się wiele ofert dotyczących szkoleń z pisania wniosków o dofinansowanie z ZUS na poprawę bezpieczeństwa w pracy. Ich autorzy twierdzą, że szkolenia prowadzą eksperci oceniający projekty inwestycji ze strony Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego czy ZUS. Część firm oferuje dodatkowo pisanie wniosków, oczywiście za wynagrodzeniem.
ZUS doradza zachowanie ostrożności w korzystaniu z takich form pomocy. Eksperci CIOP-PIB oceniający wnioski są zobowiązani do zachowania bezstronności i nie mogą uczestniczyć w tego typu komercyjnych szkoleniach. Poza tym ze względu na charakter dofinansowania, dotyczący konkretnych stanowisk pracy, przygotowanie wniosku wymaga dokładnego sprawdzenia warunków pracy na miejscu u wnioskodawcy. A jest to niemożliwe podczas szkoleń przeznaczonych dla szeregu firm z różniących się branż.
Bezpłatną pomoc w sprawie dofinansowania, w tym dokumentów, które należy złożyć, oferują specjaliści z ZUS. – Osoby, które mają jakiekolwiek problemy z wypełnieniem wniosku o dofinansowanie lub mają co do tego wniosku pytania, zawsze mogą zwrócić się do specjalistów z ZUS z prośbą o wyjaśnienie. Zakład nie odrzuca dokumentów z powodu znajdujących się w nim błędów. Wszystkie nieścisłości wyjaśniamy kontaktując się z klientem, tak by całość wniosku była poprawna – wyjaśnia Małgorzata Nietopiel, dyrektor Departamentu Prewencji i Rehabilitacji ZUS.
Program dofinansowania inwestycji poprawiających bezpieczeństwo w pracy skierowany jest do płatników składek ze szczególnym uwzględnieniem mikro, małych i średnich firm. ZUS może pokryć od 20 do 90 proc. kosztów przedsięwzięcia. W przypadku dużych przedsiębiorstw może to być nawet 500 tys. zł. Wszelkie informacje na temat programu i formularz wniosku można znaleźć na stronie www.zus.pl w zakładce „Polecane”.