Na pytania o ubezpieczenie zdrowotne członka rodziny odpowiada Marta Skwarek, naczelnik Wydziału Ubezpieczeń i Składek z Oddziału ZUS w Biłgoraju.
Jakie kłopoty z ubezpieczeniem zdrowotnym klienci ZUS zgłaszają najczęściej?
Przede wszystkim skarżą się na sytuację, gdy ich pełnoletnie dziecko idzie do publicznej przychodni lekarskiej i nagle w rejestracji dowiaduje się, że nie ma ubezpieczenia zdrowotnego. Zdarza się to dość często w przypadku studentów. To wywołuje złość, bo rodzicom wydaje się, że przecież nic się nie zmieniło, więc niby dlaczego ich dziecko wypadło z systemu? Zazwyczaj okazuje się, że sami zapomnieli o odpowiednim zgłoszeniu.
To znaczy?
Trzeba pamiętać o tym, że w przypadku dziecka, które studiuje, ubezpieczenie zdrowotne „od rodzica” działa wyłącznie do momentu ukończenia przez studenta 26 roku życia. Jeszcze ważniejsze jest to, że dziecko korzysta z ubezpieczenia rodzica tylko do czasu, gdy nie ma własnego tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego.
Na przykład w trakcie studiów młody człowiek rozpoczyna zatrudnienie na umowę o pracę. Wtedy bezwzględnie wypada z ubezpieczenia rodzica, bo zyskuje własne ubezpieczenie od pracodawcy. Jeśli umowa studenta się zakończy, to ubezpieczenie zdrowotne rodzica nie włącza się z automatu. Żeby student nadal miał prawo do korzystania z leczenia „na NFZ”, rodzic musi go więc ponownie zgłosić u swojego płatnika składek (zwykle pracodawcy).
Podobnie zadziała także umowa-zlecenie wykonywana w wakacje pomiędzy obroną licencjatu a rozpoczęciem studiów uzupełniających magisterskich. Zlecenie „wyrzuci” byłego już studenta z ubezpieczenia rodzica, bo w tym czasie z umowy będzie opłacana składka zdrowotna. Gdy młody człowiek rozpocznie kolejne studia, rodzic powinien go znowu zgłosić do ubezpieczenia jako członka rodziny.
Co w takim razie zrobić, żeby uniknąć przykrego zaskoczenia u lekarza?
Na bieżąco zgłosić członka rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego, gdy nie ma on własnego ubezpieczenia. Jest na to 7 dni od momentu, gdy dziecko lub małżonek straci swój tytuł do ubezpieczenia. Członka rodziny zgłaszamy do ubezpieczenia zdrowotnego u swojego płatnika składek. To bezpłatne zarówno dla osoby zgłaszającej, jak i jej pracodawcy. Taki sam obowiązek dotyczy poinformowania pracodawcy, że nasze dziecko nie ma już prawa do ubezpieczenia zdrowotnego jako członek rodziny (gdy np. rozpoczęło pracę albo gdy ukończyło studia czy naukę w szkole). Na to też rodzic ma 7 dni.
W razie jakichkolwiek wątpliwości na pytania odpowiedzą pracownicy ZUS. Nasi konsultanci są do dyspozycji pod numerem telefonu 22 560 16 00, mailowo pod adresem cot@zus.pl oraz w placówkach w terenie.