- Chodzi o reklamę przygotowaną przez producenta napoju energetycznego i wody mineralnej „Jaworowy Zdrój”, który wykorzystał w reklamie wizerunek młodej kobiety.
- Reklama sugeruje, że kobieta klęczy przed mężczyzną tuż przed rozpoczęciem seksu oralnego.
- STS domaga się wycofania reklamy, przeprosin oraz zapłaty 60 tys. złotych na cele związane ze wsparciem uczniów uczących się pod opieką Fundacji „Dla Polonii” w Warszawie.
Powodem dla którego reklamodawcy pozwalają sobie na publikację reklam naruszających dobre obyczaje jest to, że czują się bezkarni. Nawet orzeczenia Rady Reklamy nie łączą się dla reklamodawcy z namacalnymi konsekwencjami. Stowarzyszenie Twoja Sprawa chce to zmienić.
„Reklama, którą się zajęliśmy była wyjątkowo uprzedmiotawiająca kobiety, gdyż do sprzedaży słodzonego napoju wykorzystano wizerunek młodej kobiety w kontekście czysto seksualnym.” – mówi Izabela Karska ze Stowarzyszenia Twoja Sprawa.
Warto podkreślić, że Komisja Etyki Reklamy działająca przy Radzie Reklamy, która została powołana przez branżę reklamową również uznała reklamę za niezgodną ze swoim kodeksem. Komisja stwierdziła, że reklama napoju nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności, naruszała dobre obyczaje i była dyskryminująca.
„Chcemy, aby pozew, który składamy był dla firmy Waterius – producenta tej skandalicznej reklamy, ale również dla prezes i właścicielki tej spółki, Jolanty Hauzer, okazją do przemyślenia strategii reklamowej. Chcemy też pokazać, że łamanie norm społecznych i zasad kultury w reklamie będzie miało konsekwencje. Również finansowe. Jest to nasz pierwszy pozew, ale na pewno nie ostatni.” – podkreśla Izabela Karska.
„Podstawą złożenia pozwu jest art. 16 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, który za czyn nieuczciwej konkurencji uznaje reklamę niezgodną z prawem, dobrymi obyczajami oraz naruszającą godność człowieka” – wyjaśnia adwokat Katarzyna Paczuska-Tokarska reprezentująca w tej sprawie Stowarzyszenie Twoja Sprawa.