Raport „An Everyday Lesson: #ENDviolence in Schools” pokazuje, że przemoc rówieśnicza wśród młodzieży szkolnej – mierzona poprzez liczbę dzieci deklarujących, że padły ofiarą dręczenia (tzw. bullying) w ostatnim miesiącu lub doświadczyły przemocy fizycznej w szkole w ciągu ostatnich 12 miesięcy – jest wszechobecna. Odbija się to na samopoczuciu dzieci, ich zdolnościach oraz chęci do nauki, bez względu na region świata, w którym żyją.
Edukacja jest kluczem do budowania pokojowych społeczności, jednak dla milionów dzieci na całym świecie szkoła, sama w sobie, nie jest bezpieczna – mówi Henrietta Fore, Dyrektor Generalna UNICEF. Każdego dnia uczniowie i uczennice muszą się mierzyć z niezliczoną ilością zagrożeń, m.in. bójkami, różnorodnymi formami dręczenia – zarówno w świecie realnym jak i wirtualnym, przemocową dyscypliną, presją, aby dołączyć do lokalnych gangów, molestowaniem seksualnym czy nawet przemocą z użyciem broni. Wpływa to na naukę, a w dłuższej perspektywie może prowadzić do depresji, stanów lękowych a nawet samobójstwa. Przemoc jest doświadczeniem, które nie powinno być udziałem żadnego dziecka.
Raport przedstawia liczne rodzaje przemocy jakiej dzieci doświadczają w szkołach i ich okolicach. Według najnowszych danych UNICEF:
- Na całym świecie ponad 1 na 3 uczniów wieku 13-15 lat doświadcza dręczenia. Mniej więcej podobny odsetek bierze udział w bójkach.
- 3 na 10 uczniów w 39 krajach uprzemysłowionych przyznaje się do dręczenia rówieśników.
- W 2017 r. potwierdzono 396 ataków na szkoły w Demokratycznej Republice Konga, 26 w Sudanie Południowym, 67 w Syrii i 20 zamachów w Jemenie.
- Niemal 750 milionów dzieci w wieku szkolnym żyje w krajach, gdzie kary cielesne nie są w pełni zakazane.
- Podczas gdy dziewczęta i chłopcy są jednakowo narażeni na dręczenie, dziewczynki częściej stają się ofiarami psychicznych form agresji, a chłopcy są bardziej narażeni na przemoc fizyczną.
UNICEF zwraca uwagę, że przemoc w szkołach z udziałem broni, takiej jak noże i pistolety, nadal zbiera żniwo ofiar. Podkreśla również, że w coraz bardziej cyfrowym świecie, osoby dręczące rozpowszechniają brutalne, krzywdzące i poniżające treści jednym kliknięciem.
Z raportu wynika, że w Polsce 48% uczniów w wieku 13-15 lat deklaruje, że co najmniej raz w ciągu ostatnich kilku miesięcy doświadczyło przemocy ze strony rówieśników w szkole. Gorszy wynik uzyskała m.in. Kanada (50%), Francja (51%) czy Węgry (51%). Najgorzej w zestawieniu wypada Litwa (66%) i Łotwa (63%). Najmniej nastolatków deklarujących doświadczenie przemocy rówieśniczej w szkołach jest w Szwecji (28%), Islandii (29%) i Hiszpanii (33%).
„An Everyday Lesson: #ENDviolence in Schools” jest częścią globalnej kampanii UNICEF #ENDviolence. Publikacja jest również elementem działań mających na celu wyeliminowanie przemocy ze szkół. Działania te są podejmowane wraz z innymi organizacjami członkowskimi Globalnego Partnerstwa na rzecz Zakończenia Przemocy wobec Dzieci.
Aby wyeliminować przemoc w szkołach, UNICEF wraz z partnerami wzywają do natychmiastowych działań w następujących obszarach:
- Wprowadzenie regulacji prawnych chroniących uczniów przed przemocą w szkołach.
- Wzmocnienie działań prewencyjnych w placówkach edukacyjnych.
- Przekonywanie społeczności oraz osób indywidualnych do wspierania uczniów w dzieleniu się własnymi doświadczeniami przemocy oraz pracy na rzecz zmian w szkołach i społecznościach.
- Inwestowanie w bardziej efektywne oraz sprawdzone rozwiązania, które wzmacniają bezpieczeństwo uczniów i szkół.
- Zbieranie lepszych, bardziej szczegółowych danych dotyczących przemocy wobec dzieci w szkołach i wokół nich oraz udostępnianie informacji o skutecznych działaniach.
UNICEF zachęca młodych ludzi na całym świecie, aby odważnie opowiadali swoje historie oraz dzielili się doświadczeniami ze wspólnej pracy na rzecz poprawy obecnej sytuacji w szkołach i wyeliminowania przemocy raz na zawsze.