Publikacja przedstawia 10 sylwetek zapomnianych kobiet – artystek, często sztuki użytkowej, które były pionierkami czy ikonami różnych dziedzin na pograniczu artystycznym. To modernistki, które poprzez swoją działalność kształtowały polską nowoczesność i styl życia, głównie po wojnie. Książka przybliża nie tylko same osoby i twórczość, ale także ich mikroświaty, w których działały. Zaprezentowane kobiety to:
-
Janina Ipohorska– Pani od dobrych manier, współzałożycielka i redaktorka kultowego „Przekroju”, poza tym malarka, ilustratorka, scenografka i kostiumografka, znana bardziej jako Jan Kamyczek
-
Zofia Chomętowska- jedna z najważniejszych i najbardziej aktywnych fotografek dwudziestolecia międzywojennego. Należała do czołówki polskich twórców dostrzegających możliwości aparatu małoobrazkowego; autorka zdjęć, które byśmy dzisiaj nazwali lajfstylowymi – prekursorka tego stylu.
-
Xymena Zaniewska– projektantka mody, architektka, uznawana za twórczynię polskiej szkoły scenografii, stworzyła projekty do kilkuset scenografii Teatru Telewizji
-
Danuta Konwicka– wybitna graficzka, ilustratorka książek głownie dziecięcych, zdominowane przez męską część rodziny, czyli męża Tadeusza Konwickiego oraz ród Leniców (dziadek, ojciec i brat)
-
Wanda Telakowska– wybitna graficzka i projektantka, w dwudziestoleciu międzywojennym obecna w środowisku warszawskiej bohemy, związana ze środowiskiem Jarosława Iwaszkiewicza, inicjatorka powojennego polskiego wzornictwa (twórczyni Instytutu Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie – pierwszej tego typu instytucji w Europie. Do polskich domów chciała wprowadzić: nowoczesność, dobry gust, prostotę. Zwana Joanną d’Arc polskiego wzornictwa
-
Barbara Brukalska– jedna z najważniejszych architektek i projektantek awangardy w Polsce, pierwsza kobieta profesor na Politechnice Warszawskiej, przedstawicielka funkcjonalizmu. Jest zaliczana do grona głównych twórców koncepcji współczesnego budownictwa mieszkaniowego w Polsce
-
Teresa Kruszewska– ikona i rewolucjonistka polskiego designu, główna przedstawicielka polskiego wzornictwa użytkowego. Najbardziej znane meble Kruszewskiej, dziś uznawane za polskie klasyki wzornictwa, to: krzesło „Muszelka”, krzesło odwracalne, które można ustawić do góry nogami i dostosować do wzrostu dziecka, fotel „Tulipan”. Znana z wykorzystania materiału jakim jest sklejka
-
Zofia Szydłowska– królowa polskiej sztuki ludowej. W 1949 roku założyła CEPELI-ę, prestiżową firmę, która w 2. Polowie XX wieku miała wpływ na estetykę polskich wnętrz. Stworzyła rozpoznawalny styl mieszkania, przedmiotu, stroju inspirowanego sztuka ludową, ale przełamany nowoczesnością
-
Jadwiga Grabowska– wybitna projektantka mody, zwana caryca Mody Polskiej i nadwiślańską Coco Channel. Stworzyła Modę Polską, wprowadzając na polskie ulice paryski szyk i elegancję
-
Julia Pirotte– wybitna polska fotografka i fotoreporterka narodowości żydowskiej. Sławę przyniosły jej prace wykonane w Marsylii podczas II wojny światowej dokumentujące francu
ski ruch oporu oraz fotografie skutków pogromu kieleckiego w 1946. Autorka wybitnych portretów, zbliżeń twarzy, np. Pabla Picasso i Edit Piaf.
Modernistki, które za pomocą architektury, mody, fotografii czy grafiki kształtowały polską nowoczesność, kreując nowy wizerunek kobiety. Aby przebić się w zdominowanych przez mężczyzn czasach dwudziestolecia międzywojennego i w niesprzyjającym sztuce okresie PRL-u musiały być charyzmatyczne, silne, wyjątkowo zdolne i wszechstronne. Książka przybliża nie tylko same bohaterki i ich twórczość, ale także mikroświaty, w których działały.
Kim była Janina Ipohorska współzałożycielka i redaktorka kultowego „Przekroju” i dlaczego kryła się pod męskim pseudonimem? Jak Jadwidze Grabowskiej, zwanej ‘nadwiślańską Coco Channel’, udało się wprowadzić na polskie ulice paryski szyk i elegancję? Czy scenografia Telewizji Polskiej robiłaby takie wrażenie, gdyby nie była kreowana przez Xymeną Zaniewską? Czym zasłużyła sobieWanda Telakowska, o którejwiersze pisali Miłosz, Tuwim, czy Słonimski,na przydomek ‘Joanny a’Arc polskiego wzornictwa’?Jak sławna fotografka dwudziestolecia międzywojennego Zofia Chomętowska stała sięprekursorką „zdjęć lifestylowych”? Jaki wpływ na rozwój polskiej architektury miała Barbara Brukalska – pierwsza kobieta profesor na Politechnice Warszawskiej? Jak to się stało, że wybitna wojenna fotoreporterka Julia Pirotte sportretowała Pabla Picasso i Édith Piaf?
„Kreatorki - kobiety, które zmieniły polski styl życia” Lidii Pańków i Julii Pańków przedstawiają niezwykłe postacie kobiet, które dzięki pasji i marzeniom przyczyniały się do rozwoju nowoczesnej Polski. Ich biografie to źródło inspiracji dla wszystkich niezależnych i twórczych kobiet, niebojących się pokonywać przeciwności losu, by osiągać swoje cele. Nie tylko te artystyczne.
Lidia Pańków– dziennikarka, redaktorka, publicystka. Ukończyła filozofię na Uniwersytecie Warszawskim. Publikowała między innymi w „Wysokich Obcasach”, „Dwutygodniku”, „Szumie”, „Art&Binzes” i „Rzeczpospolitej”. Na co dzień pracuje w miesięczniku „Twój Styl”.W 2016 opublikowała książkę reporterską “Bloki w Słońcu. Mała historiaUrsynowa Północnego” (Wydawnictwo Czarne). Pisze o kulturze wizualnej w kontekście przemian społecznych i cywilizacyjnych.
Julia Pańków– dziennikarka, redaktorka, sekretarz redakcji, instruktorka rękodzieła.Przez wiele lat była sekretarzem redakcji między innymi w „Architekturze od Wnętrza", „Elle", „Elle Man". Publikowała teksty m.in. we „Wprost”, „Wysokich Obcasach”, „Bluszczu”, „Architekturze-murator", „Filmie”, „Machinie”, „Gali", „Elle”, „Elle Man", „Zwierciadle", „Kukbuku". Specjalizuje się w tematyce lifestyle'u, designu, sztuki. Instruktorka rękodzieła. Prowadzi blog o książkach dla dzieci i własnych projektach DIY.